Youtubeři a influenceři generující zisk se nově musí registrovat u vysílací rady4Foto© tyden.cz

Youtubeři a influenceři generující zisk se nově musí registrovat u vysílací rady

, 5 novinky, 1 zhlédnutí

"Cílem tohoto právního předpisu je nastavit minimální regulační rámec pro všechny typy audiovizuálních mediálních služeb, které v rámci Evropské unie soutěží o publikum z široké veřejnosti. Směrnice zejména nastavuje standardy ochrany dětských uživatelů před rizikovými obsahy, stanovuje pravidla závazná pro šíření obchodních sdělení, aby byla hájena práva spotřebitelů, a zakotvuje povinnosti směřující k ochraně práv jednotlivců i skupin osob," uvedla Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.

Směrnice, která byla do českého právního řádu transponována prostřednictvím zákona o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání, se tak vztahuje i na youtubery, vloggery nebo influencery, kteří svá videa umísťují na sítě jako je YouTube, Instagram, Facebook, TikTok a podobně.

Podle mediálního experta Jana Potůčka je v tuto chvíli definice od RRTV velmi vágní. "V podstatě by se měl evidovat každý, kdo má kanál na YouTube, Instagramu nebo jiné sociální síti a pravidelně ji plní videi, která jsou rozdělena do nějakých rubrik (katalogizace). Dokonce ani není nutné, aby tím dotyčný nebo dotyčná vydělávali peníze. V takovém případě by šlo o tisíce až desetitisíce lidí a obávám se, že na takovou evidenci nebude stávající aparát RRTV stačit," řekl Potůček.