Mýto do roku 2016 a pak šlus? Ťok kritizoval smlouvy s Kapschem
Tvůrce smlouvy s firmou Kapsch na provoz mýtného systému buď vůbec nepočítal s výběrem mýta i po roce 2016, nebo se změnou provozovatele, případně s tím, že změna bude drahá a obtížná. Prohlásil to ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) na mimořádné schůzi sněmovny právě k tomuto tématu.
Samotná mimořádná schůze se však ve čtvrtek neuskutečnila, neboť koaliční poslanci zabránili schválení programu. V rámci diskuse o programu se však o tématu přesto debatovalo. Ve více než dvouhodinové debatě ale mohli vystupovat jen politici s přednostním právem, tedy například členové vlády a předsedové klubů.
Smlouva s Kapschem vyprší ke konci letošního roku a ministerstvo dopravy již řadu let řeší, jak vybrat nového provozovatele. Smlouvy byly podle Ťoka sjednány tak, že dosavadní provozovatel přestane na konci letošního roku poskytovat služby a dál nebude nic. Smlouva neupravovala předání systému jinému provozovateli a nestanovovala ani, kdo zúčtuje mýtné za prosinec 2016.
Mýtný systém však podle ministra funguje, je spolehlivý, i když je kolem něj spousta problémů a hlavně mediálních prohlášení. Ťok poznamenal, že příprava tendru na nového provozovatele mýtného trvá čtyři až pět let, toho si prý museli být jeho předchůdci vědomi, a přesto nekonali.
Předseda poslaneckého klubu ODS a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura v úvodu svého vystoupení řekl, že kdo očekává ostrou politickou debatu nebo výzvy premiérovi, aby vyměnil ministra, bude zklamán. Zdůraznil, že je i zájmem opozice, aby se mýtné vybíralo i po 1. lednu 2017.
Poslední plán ministra dopravy a vlády podle Stanjury říká, že letos někdy koncem roku spustí velký tendr. „To znamená, že po třech letech vlády budeme ve stejné situaci, jako když Sobotkova vláda nastupovala,“ uvedl Stanjura na tiskové konferenci před tím, než se poslanci sešli. Pro opozici by podle něj bylo výhodné, aby nic nedělala a příští rok v lednu poukazovala na to, že je s mýtem problém. Protože je prý konstruktivní, nabídne vládě pomoc, nemá zájem na tom, aby se mýtný systém zhroutil.
Poslanecká sněmovna by podle Stanjury měla vytvořit pracovní skupinu, do níž by přizvala nezávislé experty. K řešení bude nutné změnit podle Stanjury některé zákony. Řídící výbor při ministerstvu dopravy podle Stanjury nefunguje, neřídí vůbec nic.
Předseda klubu TOP 09 a Starostů František Laudát řekl, že pokud projekt hledání nového provozovatele skončí krachem, pak bude situace zralá na to, aby vláda skončila. Ministr Ťok je podle jeho slov příliš hodný na to, aby byl krizovým manažerem, protože na řešení tohoto problému jsou třeba hodně ostré lokty. Poslancům vládní koalice vzkázal, že nesou odpovědnost za to, že neumožnili ve sněmovně debatu k tomuto tématu.
Klasika této vlády. Ať je to kterékoliv ministerstvo, zakrývá svoji neschopnost odkazem na vládu, která už je 2,5 roku pryč a vymlouvá se na ni. A korunu všemu nasadí vždy Sobotka, když přijde před televizní kamery a začne rozumovat o tom, že za všechno může pravicová vláda, která schválila zákon, že zdravotní pojištovny platí nemocenskou až od 17. dne. Ale zapomene na to, že už jsou 2 roky u vlády a už mohli ten zákon 100 x změnit. To samé zákon o valorizacích důchodu. Tyto zákony by prošly sněmovnou i bez podpory hnutí ANO s podporou opozice. Původní zákony byly přijaté v době krize, kdy byla velká nezaměstnanost a na sociálním pojistném chybělo desítky miliard. Sobotkova vláda má jiné priority. Přidat sobě, sodcům, úředníkům a dalším státním zaměstnancům.