Firma Nike dostala od Evropské komise pokutu přes 320 milionů. Omezovala prodej výrobků s logy klubů

Evropská komise v pondělí rozhodla o pokutě ve výši 12,5 milionu eur, tedy přes 320 milionů korun, pro společnost Nike za omezování přeshraničního prodeje licencovaného zboží. Firma podle komise mezi roky 2004 a 2017 nepovoleným způsobem omezovala prodej různých výrobků, třeba šál či dresů například s logy známých fotbalových klubů jako FC Barcelona, Manchester United, Juventus nebo Inter Milán či AS Řím a také národních fotbalových federací.

Tento článek je více než rok starý.

Brusel Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Firma Nike

Firma Nike | Foto: Shannon Stapleton | Zdroj: Reuters

„Nike bránila výrobcům, kteří využívali její licence, prodávat značkové výrobky v jiné zemi, což vedlo k užšímu výběru a vyšším cenám pro spotřebitele,“ uvedla v pondělí Margrethe Vestagerová, komisařka odpovědná za hospodářskou soutěž.

Basketbalovou hvězdu zradila v zápase bota, podpořil ho i Obama. Výrobci padají akcie

Číst článek

Zákazníci i prodejci podle ní musejí těžit z hlavní výhody jednotného trhu – tedy z možnosti nakupovat a prodávat napříč Evropou a vybírat si tu nejlepší z široké nabídky.

Firma Nike podle komise omezovala prodej výrobků v jiných zemích Evropského hospodářského prostoru několika přímými i nepřímými způsoby.

Buď takový postup přímo zakazovala či za něj účtovala vyšší poplatky, nebo výrobcům, kteří by chtěli prodávat v jiných zemích, odmítala poskytnout třeba hologramy dokládající, že se jedná o „oficiální výrobek“.

V některých případech smluvně zavazovala firmy, které její licence využívaly, a znemožňovala jim dodávat výrobky prodejcům, u nichž bylo možné předpokládat prodej také v dalších zemích.

‚Pravá bota se nezapne.‘ Aplikace na supermoderní boty selhala

Číst článek

Evropská komise v pondělí vysvětlila, že Nike jako výrobce sportovního oblečení a bot má své vlastní ochranné známky na název a své typické logo. Navíc ovšem disponuje licencemi na výrobky s logy fotbalových federací či klubů a umožňuje dalším firmám jejich výrobu a distribuci. Právě kvůli jejímu chování v této oblasti komise společnost Nike pokutovala.

Evropská komise dodala, že výše pokuty zohledňuje hodnotu dotčených obchodů, závažnost porušení unijních pravidel i dobu, po kterou se tak dělo.

Pokuta byla podle Evropské komise nakonec o 40 procent snížena, protože firma s komisí na vyšetřování spolupracovala nad svou zákonnou povinnost a poskytla údaje potřebné například k přesnému určení rozsahu případu.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme