Nejdelší železniční tunel v Česku už je proražený. Zkrátí cestu mezi Prahou a Plzní

Nejdelší železniční tunel v Česku už je proražený. Zkrátí cestu mezi Prahou a Plzní

7 novinky, 3

Plzeň - V plzeňské části Doubravka na okraji města byl dnes proražen nejdelší železniční tunel v Česku.

První tubus o délce 4,1 kilometru razila společnost Metrostav 16 měsíců do loňského června, druhý tubus pak jen rok.

Definitivně hotový a připravený k provozu má být tunel do prosince 2018. Teprve pak jím začnou jezdit vlaky. Původně se hovořilo už o roce 2015, nakonec se ale nestihl ani letošní termín.

Důvodem bylo zdržení výběrového řízení, poté archeologický průzkum a nakonec i komplikace při samotné stavbě kvůli tvrdé skále a vodě.

Dosud nejdelším na tuzemské železnici je březenský tunel na Chomutovsku, který měří 1,76 kilometru a funguje od roku 2003.

Do té doby držel rekord špičácký tunel u Železné Rudy na Šumavě z roku 1876, který měří 1,75 kilometru. Oba jsou na rozdíl od ejpovického tunelu pouze jednokolejné a neelektrifikované.

S odstupem pak následují tunely v Praze - nové pod pražským Vítkovem a starší vinohradské.

Čerstvě proražený ejpovický tunel výrazně zkrátí cestu z Rokycan do Plzně. Díky tunelu se ušetří šest kilometrů oproti současné trati, která vede obloukem přes Chrást a podél Berounky.

Rychlíky pak zvládnou cestu mezi oběma městy přibližně o deset minut rychleji oproti současným dvaceti.

Tunel je součástí koridoru Praha - Plzeň - Cheb, který mezi Berounem a Chebem prošel v posledních letech zásadní modernizací, na některých místech i napřímením.

Po z...

    Číst dál zpravy.aktualne.cz